“4% meer afval - in gewicht gemeten - in de afvalbakken. Dat was het resultaat tijdens de ‘You bin it, you win it’- campagnes in Nederland”, vertelt Eunice Koekkoek, Head of Corporate Communications van McDonald’s Nederland. “Gasten maakten kans op mooie prijzen voor het juist weggooien van hun afval in de actieafvalbak. Het is fantastisch om te zien hoe het belonen van goed gedrag zo goed werkt. Onze zwerfafvalaanpak baseren we daarom structureel op gedragswetenschap. Bij onze Nederlandse gasten werkt vaak de expliciete boodschap in combinatie met fun en een speelse toon rondom ons merk. Zoals de campagne Trash dance. Met de boodschap: uitgegeten? Dans je afval in de afvalbak.”
België en Noorwegen
Eunice: “Ook in het buitenland geeft ieder land binnen de eigen cultuur en consumenteninzichten invulling aan grootschalige campagnes. In België kennen ze de Big Bak campagnes, de afvalbakken die tot helden zijn gemaakt. Soms komen er ook wat subtielere campagnes voorbij, zoals in Noorwegen. Daar maakte McDonald’s grote abriposters, waarop de gele bogen van ons merklogo leken te wijzen naar de plek waar je je afval het beste laat: in de bak en niet op straat.”
Verminderen en verduurzamen
Rondom zwerfafval en de beloning van goed gedrag van gasten voert McDonald’s in Nederland zo’n twee massamediale campagnes per jaar. Maar de restaurantketen is ook scherp op wat ze zélf nog meer kunnen doen, in samenwerking met haar restaurantteams en met de gemeenten en burgers. “We willen samen méér doen voor minder afval”, aldus Eunice. “Van onze verpakkingen komt 92% terug in onze afvalbakken, 7% in afvalbakken van de gemeente of thuis en 1% op straat. Relatief klinkt dat als ‘weinig’, maar voor ons is elk stukje zwerfafval een doorn in het oog. Daarom verminderen en verduurzamen we onze verpakkingen continu. Zo hebben enkele burgerproducten papieren doosjes, die lichter zijn dan karton. Daarmee besparen we 250.000 kilo karton. En vorig jaar zijn we gestopt met plastic bestek. Dat scheelt meteen 105.000 kilo plastic per jaar.”
Schoonhouden van omgeving
“Met onze 275 restaurants in Nederland zetten we onze schouders ook onder het inzamelen en nascheiden van afval. Het afval van circa 85% van de restaurants laten we sorteren in afvalstromen voor hergebruik van papier en plastic. En wat niet veel mensen weten: in elk team reserveren we gemiddeld 1fte voor het schoonhouden van de wijde omgeving van het restaurant. We plaatsen in samenwerking met gemeenten extra afvalbakken die ons team steeds op tijd leegmaakt. Want lege bakken nodigen uit tot goed weggooien. Daarnaast hebben we op zo’n 50 plekken collega’s op bakfietsen rondrijden om nog verder de omgeving op te ruimen. Bovendien komen we afval opruimen als er structureel ergernis of hinder door ons afval ontstaat. McDonald’s wil kosten wat kost voorkomen dat afval op straat terechtkomt of in de verbrandingsoven gaat. Wij willen het afval graag in onze afvalbakken hebben, zodat het in de keten zo hoogwaardig mogelijk verwerkt kan worden tot andere producten.”
Ook afval verminderen?
Wil je als fastfoodondernemer of als gemeente ook het zwerfafval verminderen? Nederland Schoon adviseert en ondersteunt je graag. Hoe, dat lees je op onze Themapagina Fastfood.
Elke maand nieuws, tips en inspiratie ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Nog meer
Supporternieuws
Laat je inspireren door nog meer verhalen, tips en activiteiten van onze supporters.