Lees waarom Helene van Zutphen, directeur Nederland Schoon, gelooft dat bedrijven een sleutelrol kunnen spelen in de strijd tegen zwerfafval.
De aanpak van zwerfafval is complex en uitdagend. Een goede samenwerking tussen lokale, regionale en landelijke partijen is van vitaal belang én bewezen succesvol. Ik ben dan ook trots op alle bedrijven en organisaties die zich massaal inzetten op de Landelijke Opschoondag op 20 maart. Onder meer Red Bull, Coca-Cola in Nederland, McDonald’s, SPA, Jumbo, Pathé, Sportvisserij Nederland, Vakcentrum, FEBO, Plastic Soup Foundation en Wereld Natuur Fonds (WWF) steken de handen uit de mouwen in de strijd tegen zwerfafval.
Om zwerfafval effectief te lijf te gaan, is slagkracht nodig. We hebben geleerd dat samenwerking tussen inwoners, gemeenten, bedrijfsleven (mkb) en verenigingen het meeste oplevert. In de nieuwe samenwerkingen kan elke partij het voortouw nemen, slimme allianties sluiten en beproefde interventies inzetten voor een zwerfafvalaanpak op maat. Denk bijvoorbeeld aan de snoeproute-aanpak waarin gemeenten, scholen en supermarkten samenwerken om een gebied samen schoon te houden. Deze aanpak resulteerde in 50% minder zwerfafval.
Een goede samenwerking tussen lokale, regionale en landelijke partijen is van vitaal belang én bewezen succesvol.
Helene van Zutphen
Nederland Schoon
Netwerk inzetten
De grote kracht van bedrijven is hun netwerk. Zo zette de Friese afvalinzamelaar en -verwerker Omrin in het project ‘Friesland 100% zwerfafvalvrij’ zijn netwerk van scholen in. Ook wisten de ondernemersverenigingen in die regio vele mkb’ers te bereiken en te motiveren om mee te doen. De aanpak in Friesland zorgde voor 19% minder grof zwerfafval. Voor de Landelijke Opschoondag maken bedrijven ook gebruik van hun netwerk. Zo roept Red Bull haar consumenten op om mee te doen. En heeft Jumbo de medewerkers van alle vestigingen in het land enthousiast gekregen om zich in te zetten. Bedrijven die hun netwerk aanspreken en inzetten, werken als een vliegwiel. Zo bereiken we door deze waardevolle partnerschappen veel in korte tijd.
Omgeving schoonhouden
Voor bedrijven is verantwoordelijkheid nemen voor het schoonhouden van de omgeving wettelijk vastgelegd. Maar het verantwoordelijkheidsgevoel gaat verder dan die wetgeving. Zo doen veel vestigingen van McDonald’s in Nederland mee aan de Landelijke Opschoondag, maar eigenlijk is het voor hun restaurantteams elke dag Landelijke Opschoondag. Waarbij ze niet alleen in de buurt van de vestigingen, maar ook daarbuiten opschonen, in veel gevallen in samenwerking met de gemeente. Ondernemingen die hun verantwoordelijkheid op deze manier nemen, geven het goede voorbeeld aan collega’s in de buurt en laten ook aan klanten zien dat het heel gewoon is om bij te dragen aan het schoonhouden van je omgeving. Daarmee zetten ze een nieuwe norm.
Verantwoordelijkheid
Door bedrijven te betrekken, wordt de lokale zichtbaarheid en betrokkenheid groter. Nog nooit eerder hebben zoveel Nederlandse bedrijven en organisaties toegezegd mee te doen aan de Landelijke Opschoondag. Ik ben trots dat zij deze samenwerking aan willen gaan en zich hard maken voor een zwerfafvalvrij Nederland. Veel van de aangesloten bedrijven zijn al lange tijd bezig met een zwerfafvalaanpak, maar nu spreken zij zich ook samen uit. Hiermee laten we zien dat we allemaal onze verantwoordelijkheid dragen, maar alleen sámen impact kunnen maken en Nederland zwerfafvalvrij kunnen krijgen.
-----------------
Check de kaart met opschoonacties om te zien welke acties al namens een organisatie zijn aangemaakt. Zo zet Sportvisserij Nederland zich in voor een schone waterkant en roepen WWF en Red Bull op om de hardloop-, wandel-, of waterschoenen aan te trekken en een schoonmaakrondje door de natuur in de buurt te maken. Achteraf wordt gedeeld hoeveel stukken zwerfafval van welk merk zijn gevonden. Op basis van die gegevens gaan deelnemende producenten aanpakken definiëren en actief een vervolg geven aan de Landelijke Opschoondag.
Bedrijven kunnen zich aanmelden als partner van Nederland Schoon. Lees meer hierover.