Coca-Cola in Nederland introduceert nieuwe doppen voor plastic flessen. Doppen die met een sluiting aan de hals van een fles blijven hangen. Waarom investeert Coca-Cola in zoiets kleins als een nieuwe dop?
“Hoe klein ook: wij willen al onze verpakkingen zo goed mogelijk inzamelen”, aldus Regine Crobach van Coca-Cola Europacific Partners Nederland. “De nieuwe vastzittende doppen zorgen ervoor dat er minder doppen in het milieu terecht komen als zwerfafval. Doordat ze aan de fles zitten, krijgen we nog meer doppen terug voor recycling en hergebruik van plastic als grondstof. Dit is belangrijk voor het milieu en sluit ook aan bij de nieuwe EU-richtlijnen voor producenten over het gebruik van aangehechte doppen op plastic flessen.”
Verduurzamen van verpakkingen
Coca-Cola laat alle merken, waaronder Fanta, Fuze Tea en Chaudfontaine gefaseerd overgaan op de nieuwe vastzittende doppen. Het is een van de volgende stappen in de verduurzaming van alle verpakkingen. Regine: “Elke fles die we maken is gemaakt van 100% gerecycled plastic. Daar zijn we enorm trots op. Als het om verpakkingen gaat dan proberen we te kijken naar hoe we minder materiaal kunnen gebruiken of milieuvriendelijker materiaal, en uiteindelijk ook naar verpakkingsvrije oplossingen. Zo stapten we twee jaar geleden over op een minimalistische kartonnen verpakking voor onze multipacks blikjes, waar voorheen plastic omheen zat. Ook onze transportverpakkingen en plastic seals zijn van plastic dat al eerder plastic was. Dat maakt jaarlijks een verschil van 600.000 kilo plastic.”
Klinkt allemaal goed
Alle flesjes van Coca-Cola in Nederland worden geblazen en gevuld in de fabriek in Dongen. Het is de ambitie dat de fabriek in 2023 volledig CO₂-neutraal draait, onder andere op lokale zon- en windenergie. Klinkt goed wat Coca-Cola doet. Of zit er meer achter? Regine: “Met ons volume en onze schaalgrootte is het alleen maar terecht dat mensen kritisch zijn op wat wij als bedrijf doen. Zelf zijn we dat ook: wij stellen als collega’s ook scherpe vragen aan elkaar. Het is mooi om te merken dat hoe meer mensen van ons weten, hoe meer ze zien dat onze inspanningen voortkomen uit een intrinsieke motivatie. Natuurlijk kan het altijd nog beter. Wij willen als bedrijf ook stappen zetten. Dat is in onze ogen de enige manier voorwaarts.”
Aanpassingen in de fabriek
Alleen al in Nederland verkoopt Coca-Cola 7 miljoen drankjes per dag. Bij de aanpassing van de dop komt heel wat kijken. “We onderzoeken en testen veel ”, aldus Regine. “Want we willen natuurlijk dat je nog steeds fijn kunt drinken uit de flessen. Ook nu de dop aan de fles vast blijft zitten. Nadat we wisten hoe de nieuwe dop er precies uit zou zien, hebben we onderdelen in de productielijn veranderd. Denk aan de blaasmachine van de flessen, omdat de nek van de fles gewijzigd is. Maar ook aan de automatische dopaanvoer van de vulinstallaties. En dan is het belangrijk om nog meer te testen, controleren en bij te stellen. Terwijl de productie gewoon door moet kunnen gaan. Dat hebben we natuurlijk allemaal goed voorbereid. We zijn blij dat dit allemaal goed gaat en lukt.”
Consument informeren
De nieuwe dop van Coca-Cola is wennen. Consumenten hebben misschien de neiging om de dop van de fles los te trekken. Regine: “Dat is niet de bedoeling. Daarom informeren we mensen daarover in een campagne. De dop zat altijd los, nu niet meer. Dat is zodat we de dop ook terugkrijgen en het plastic van de dop gerecycled kan worden. Op de dop zelf staat voortaan de boodschap: ‘Laat dop aan fles’. Zo willen we voorkomen dat de doppen als zwerfafval in het milieu belanden.”
In het filmpje hieronder zie je hoe de nieuwe fles eruitziet en hoe deze precies werkt.
Nog meer
Supporternieuws
Laat je inspireren door nog meer verhalen, tips en activiteiten van onze supporters.