Omschrijving:
Aan de hand van diverse bezoeken in België, Groot-Brittannië, Duitsland en Zwitserland beschrijft dit rapport in opdracht van Nederland Schoon activiteiten die bedrijven en in het bijzonder supermarkten in deze landen ondernemen om zwerfafval te bestrijden.
In alle bezochte landen worden bedrijven grotendeels op dezelfde manier gemotiveerd om bij te dragen aan zwerfafvalvermindering. Een belangrijke overweging om te participeren is de aanwezigheid van een maatschappelijk debat. De invoering van statiegeld en/of aanvullende belastingen zorgt niet voor mobilisatie van supermarkten tegen zwerfafval. Bij campagnevorming ligt de nadruk op het bewust maken van de bevolking, terwijl uit Belgisch onderzoek blijkt dat de omgeving bepalender is voor het zwerfafvalgedrag van mensen.
Organisaties uit alle betrokken landen geven aan geïnteresseerd te zijn in contact met organisaties uit de andere landen, bijvoorbeeld via periodieke bijeenkomsten of een digitale user group.
Ook interessant
Infographic Samenstelling Zwerfafval 2022
Deze infographic toont de samenstelling van grof zwerfafval op hoofd- en subonderdelen. Kauwgom, sigarettenpeuken en voedselresten zijn hierin niet meegenomen. De cijfers uit de Zwerfafvalmonitor 2022 van Rijkswaterstaat vormen de basis van deze infographic.
Plasticsoep in de Nederlandse rivieren
Het zwerfafvalprobleem in rivieren ontrafeld en wat er nodig is om het op te lossen. In dit rapport vind je de resultaten van een grootschalig onderzoek naar de hoeveelheid, samenstelling en herkomst van afval op de oevers van de grote Nederlandse rivieren.
Dit onderzoek is de basis voor het project Schone Rivieren, een initiatief van IVN Natuureducatie en Stichting De Noordzee. Met behulp van citizen science verzamelen vrijwillige rivierafvalonderzoekers data over rivierafval.
In de periode najaar 2017 tot voorjaar 2023 zijn in totaal 3026 metingen uitgevoerd verspreid over meer dan 500 tracé's van 100 meter langs de oevers van de grote Nederlandse rivieren.
De Dagstart Logo
Download hier uw Dagstart logo en gebruik het in je communicatie of laat er een raamsticker van maken. Zo maak je zichtbaar dat je meedoet aan De Dagstart. Goed voorbeeld doet goed volgen. Laat daarom zien wat jullie doen voor een schone winkelstraat of schoon winkelgebied. Dat verhoogt de bereidheid van
andere ondernemers én bezoekers om mee te werken.
Wat is De Dagstart?
Ondernemers die meedoen aan De Dagstart spreken met elkaar af om elke ochtend, op een vast tijdstip, de dag te beginnen met het schoonmaken van hun stoep.
Waarom meedoen aan De Dagstart?
Een schone en aantrekkelijke winkelstraat is belangrijk. Het zorgt voor tevreden klanten, die langer blijven, zich veilig voelen en zelfs meer kopen. Bovendien kun je met De Dagstart op een positieve manier invulling geven aan de wettelijke verplichting om 25 meter rondom je onderneming schoon te houden.
Hoe pak je het aan?
Bekijk de Infographic Start je eigen Dagstart. Wil je in je gemeente ondernemers stimuleren om aan de slag te gaan met De Dagstart? Bekijk dan De Dagstart 8 tips voor gemeenten.