Omschrijving:
In dit rapport doet Keep Britain Tidy onderzoek naar het effect van achterstandsniveau op de perceptie van de omgeving. Op basis van de resultaten zijn twee invalshoeken ontwikkeld, de ‘Scale of Deprivation’ en de ‘Perception wheel’.
De eerste invalshoek geeft via drie principes inzicht in hoe gemeenschappen met verschillende (achterstands)niveaus communiceren over zwerfafvalproblematiek, hoe de boodschap zich verspreidt en of de gemeenschap behoefte heeft aan aanpak van de oorzaak van het probleem of de uiting hiervan. Dit is van belang voor de wijze waarop gemeenschappen het beste kunnen worden betrokken. Dus bij aanpak van zwerfafval dient men stil te staan bij het ""niveau/achtergrond"" van de gemeenschap.
De tweede invalshoek geeft inzicht in de zeven factoren die van invloed zijn op perceptie van de omgeving. Elke factor is voorzien van aanbevelingen (nudge) ten behoeve van een verbeterde perceptie van de omgeving. Om in te spelen op de macht van het getal bijvoorbeeld is het van belang om onbetrouwbare statistieken te ontkrachten en betrouwbare data over de omgeving te presenteren.
Ook interessant
De Dagstart Logo
Download hier uw Dagstart logo en gebruik het in je communicatie of laat er een raamsticker van maken. Zo maak je zichtbaar dat je meedoet aan De Dagstart. Goed voorbeeld doet goed volgen. Laat daarom zien wat jullie doen voor een schone winkelstraat of schoon winkelgebied. Dat verhoogt de bereidheid van
andere ondernemers én bezoekers om mee te werken.
Wat is De Dagstart?
Ondernemers die meedoen aan De Dagstart spreken met elkaar af om elke ochtend, op een vast tijdstip, de dag te beginnen met het schoonmaken van hun stoep.
Waarom meedoen aan De Dagstart?
Een schone en aantrekkelijke winkelstraat is belangrijk. Het zorgt voor tevreden klanten, die langer blijven, zich veilig voelen en zelfs meer kopen. Bovendien kun je met De Dagstart op een positieve manier invulling geven aan de wettelijke verplichting om 25 meter rondom je onderneming schoon te houden.
Hoe pak je het aan?
Bekijk de Infographic Start je eigen Dagstart. Wil je in je gemeente ondernemers stimuleren om aan de slag te gaan met De Dagstart? Bekijk dan De Dagstart 8 tips voor gemeenten.
Start je eigen Dagstart
Een schone en aantrekkelijke winkelstraat? Begin met De Dagstart. In deze infographic vind je hoe je dit aanpakt.
Wat is De Dagstart?
Ondernemers die meedoen aan De Dagstart spreken met elkaar af om elke ochtend, op een vast tijdstip, de dag te beginnen met het schoonmaken van hun stoep.
Waarom meedoen aan De Dagstart?
Een schone en aantrekkelijke winkelstraat is belangrijk. Het zorgt voor tevreden klanten, die langer blijven, zich veilig voelen en zelfs meer kopen. Bovendien kun je met De Dagstart op een positieve manier invulling geven aan de wettelijke verplichting om 25 meter rondom je onderneming schoon te houden.
Ook interessant
Wil je in je gemeente ondernemers stimuleren om aan de slag te gaan met De Dagstart? Bekijk dan De Dagstart 8 tips voor gemeenten.
Start De Dagstart - 8 Tips voor gemeenten
In deze infographic vind je acht tips om als gemeente, deelname aan De Dagstart te stimuleren. Zo kun je samen werken aan een schone winkelstraat.
Wat is De Dagstart?
Ondernemers die meedoen aan De Dagstart spreken met elkaar af om elke ochtend, op een vast tijdstip,
de dag te beginnen met het schoonmaken van hun stoep.
Waarom meedoen aan De Dagstart?
Een schone en aantrekkelijke winkelstraat is belangrijk. Het zorgt voor tevreden klanten, die langer blijven, zich veilig voelen en zelfs meer kopen. Bovendien kun je met De Dagstart op een positieve manier invulling geven aan de wettelijke verplichting om 25 meter rondom je onderneming schoon te houden.
Middelen
Je kunt ook het Dagstart-logo en de infographic voor ondernemers downloaden. Gebruik de infographic om ondernemers te informeren. Het logo kun je gebruiken in je communicatie, of als sticker verspreiden onder deelnemende ondernemers.