Omschrijving:
Dit onderzoek, uitgevoerd door 6 onderzoekers van de Newcastle University, bekijkt of ogen op een verpakking de kans verkleinen dat die verpakking op de grond wordt gegooid. In dit onderzoek worden flyers voorzien van ogen minder vaak op de grond gegooid dan flyers zonder ogen. Dit komt waarschijnlijk omdat men zich door de ogen bekeken voelt, en zich daarom beter gaat gedragen. Het plaatsen van ogen op verpakkingen levert wisselende resultaten op, maar deze onderzoekers adviseren om dit effect mee te nemen in het ontwerp van verpakkingen.
Ook interessant
Kennisdocument Zwerfafval van Fastfoodverpakkingen
In dit kennisdocument vind je informatie over zwerfafval veroorzaakt door fastfoodverpakkingen. We gaan in op gedragsbeïnvloeding en hoe je dit vertaalt naar maatregelen. Welke interventies zijn bewezen effectief en met welke wetgeving heb je te maken. In dit document worden ook een tweetal voorbeelden uit de praktijk beschreven.
We willen hiermee de ondernemers in de fastfoodsector, hun collega-ondernemers in de buurt, gemeenten en beheerders van openbare ruimtes verder helpen in hun aanpak tegen zwerfafval.
Wil je concreet aan de slag, dan raden we aan dat je ook ons Plan van aanpak voor fastfoodzwerfafval leest.
Inspirerende zwerfafvalcampagnes wereldwijd
In dit document vind je een overzicht van buitenlandse campagnes en onderzoeken. Laat je inspireren en leer van de ervaring van ons internationale netwerk.
Schonere parken & recreatiegebieden - Hoe pak je dat aan?
In dit kennisdocument gaan we in op hoe je met gedragsbeïnvloeding zwerfafval in parken en recreatiegebieden kunt aanpakken.
Bezoekers en beheerders storen zich aan de hoeveelheid zwerfafval die in parken en recreatiegebieden ligt, zeker na een mooie zonnige dag. Hoe pak je zwerfafval effectief aan? En hoe verschilt de aanpak van parken van die van drukke recreatiegebieden? Wat doe je bijvoorbeeld tijdens piekdrukte of een evenement in een stadspark?