Omschrijving:
In dit rapport van de Radboud Universiteit Nijmegen, in opdracht van Tabula Rasa, wordt een onderzoek beschreven wat betrekking heeft op het terugdringen van het bijplaatsen van afval bij afvalcontainers.
Gedurende 15 dagen zijn bij 24 containers de effecten van sociaal psychologische interventies op het aantal bijplaatsingen onderzocht in Almere. De toegepaste interventiemethoden zijn sociale bewijskracht ofwel "laten zien wat anderen in deze omgeving doen", prompting ofwel "herinnering aan gewenst gedrag met een reden" en cameratoezicht.
Op basis van de onderzoekresultaten hebben de onderzoekers enkele aanbevelingen opgesteld. Een geslaagde aanpak van gemeenten bestaat uit het plaatsen van stickers op containers, het kiezen van één interventie, het plaatsen van de interventie waar ze het grootste resultaat hebben, en de beschikbaarheid van alle soorten containers.
Ook interessant
Kennisdocument Zwerfafval van Fastfoodverpakkingen
In dit kennisdocument vind je informatie over zwerfafval veroorzaakt door fastfoodverpakkingen. We gaan in op gedragsbeïnvloeding en hoe je dit vertaalt naar maatregelen. Welke interventies zijn bewezen effectief en met welke wetgeving heb je te maken. In dit document worden ook een tweetal voorbeelden uit de praktijk beschreven.
We willen hiermee de ondernemers in de fastfoodsector, hun collega-ondernemers in de buurt, gemeenten en beheerders van openbare ruimtes verder helpen in hun aanpak tegen zwerfafval.
Wil je concreet aan de slag, dan raden we aan dat je ook ons Plan van aanpak voor fastfoodzwerfafval leest.
Infographic aanpak bijplaatsingen
Hoe kun je overlast door het plaatsen van afval bij een centrale container voorkomen? Een overzichtelijk schema met aanpak van bijplaatsing in 4 stappen.
Analyse bijplaatsingen op containerlocaties
Deze poster is een handige tool, waarmee je de informatie uit de analyse van de bijplaatsingen op containerlocaties, overzichtelijk in kaart kunt brengen. De poster werkt met de volgende stappen.
1. Locatie analyse:
In welk gedeelte van de buurt zijn de hotspots. Hoe vaak komt het voor en om welk soort bijplaatsingen gaat het?
2. Doelgroep analyse:
Wat voor type bewoners kent de buurt? Wie zijn de hoogstwaarschijnlijke veroorzakers van de bijplaatsingen?
3. Basis op orde:
Waar heb je als gemeente invloed op? Welke faciliteiten moeten op orde zijn?
4. Samenwerking:
Welke lokale partijen zijn (potentiële) belangrijke samenwerkingspartners. In welke situaties?
5. Belangrijkste aandachtspunten hotspotbuurt:
Op basis van deze punten kan een gerichte aanpak worden geformuleerd.